לא פעם אנו מתבקשים לתת מענה למדידת חשיפה ונגישות מרחבית לשירותים השונים.
אחת השיטות לעשות זאת היא על ידי חישוב זמני נסיעה ברכב או בתחבורה ציבורית מנקודת המוצא (האזור הסטטיסטי / שכונה) אל נקודת היעד הקרובה ביותר. בעזרת חישוב זמני הנסיעה ובשילוב נתונים אודות מאפייני האוכלוסיה ניתן לזהות אילו אוכלוסיות או אזורים נגישים פחות לשירות המבוקש ולנסות לתת להם פתרון שירותי זמין יותר.
מצורף לינק לדוגמה שהכנו אודות ניתוח זמני הנסיעה ללשכות התעסוקה (או במילים אחרות – ניתוח הנגישות של לשכות התעסוקה לציבור) – https://bit.ly/3K9BvLC
ניתן לראות את זמני הנסיעה ברכב ובתחבורה ציבורית אל לשכות התעסוקה ולתחקר את המידע לפי ישוב, מגזר, מדד כלכלי חברתי ועוד.
כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת, הניתוח של תל אביב מעניין מאוד ומראה באופן מפתיע (או שלא מפתיע?) נגישות נמוכה של צפון תל אביב (אזור במדד כלכלי חברתי גבוה). ניתן בהמשך לחבר את בדיקה עם נתוני אבטלה ולראות נגישות לאוכלוסייה הרלוונטית, שצורכת שירות בלשכות התעסוקה.
בנוסף, מצורף לינק לעבודה משותפת שלנו ושל משרד הבריאות שנעשתה בעבר, אודות זמני נסיעה ונגישות מרחבית של שירותי דיאליזה למטופלים. בעבודה זו נעשה שימוש במתודולוגיה דומה.
https://www.health.gov.il/Publicati…/Dialysis_17012019.pdf