מחלקות כשרות (ולא רק לפסח) ב Coles Supermarkets אוסטרליה
תכנון פריסת הסניפים ברשת מזון אוסטרלית
Coles Supermarkets הינה רשת מזון מובילה באוסטרליה עם מעל 100,000 עובדים ומחזור שנתי של כ- 30 מיליארד דולר. הרשת, הנמצאת בבעלות של קבוצת Wesfarmers, פרוסה ברחבי היבשת עם כ-750 סופרמרקטים במספר פורמטים וכ-630 חנויות נוחות. הרשת הינה הבעלים של מועדון לקוחות המוביל באוסטרליה flybus (מעל 10 מיליון חברים).
את תכנון פריסת הרשת מבצעת מחלקה פנימית המונה 19 עובדים המתבססת על מודלים מרחבים בסביבת GIS באמצעות טכנולוגיית MapInfo. מחלקת התכנון משמשת כיחידת יעוץ פנים ארגונית ופועלת בממשק מול יחידות הכספים, שיווק, תפעול, ונכסים של הרשת.
במסגרת תכנון פריסת הרשת ניתנת התייחסות למספר היבטים כדוגמת:
- חנויות חדשות – היכן מומלץ לפתוח, מה הגודל הרצוי, צפי פדיון, מתי לפתוח.
- חנויות קיימות – האם נדרשת הרחבה או לחילופין סגירה עקב קניבליזם בין סניפים קרובים.
- בחינת קונספטים חדשים.
תהליך הניתוח המרחבי מתבסס על מספר מהלכים:
א. הקמת תשתית נתונים מרחבית הכוללת הצלבה של נתונים במספר רמות:
- סניפי הרשת – מכירות לסניף, התפלגות סלי קניה.
- נתוני מועדון הלקוחות – מי קונה, היכן, כמה ומתי.
- נתונים חיצוניים – דמוגרפיה של האוכלוסייה, פריסת המתחרים, נתוני צריכה, תנועה ונדל"ן.
ב. ניתוח שיעורי החדירה של הרשת, ניתוח פערים וזיהוי אזורים ללא כיסוי.
ג. חיזוי פוטנציאל לסניף במיקום מוצע על בסיס השוואה אנלוגית למקרים דומים.
אז באלו סניפים כדאי לפתוח מחלקה למזון כשר ?
באמצעות ניתוח מרחבי של מידע דמוגרפי על האוכלוסייה, אותרו הסניפים הנמצאים באזורים בעלי ריכוזים גבוהים של הקהילה היהודית.