ניתוח הפריסה הסינופית בענף הבנקאות

ניתוח הפריסה הסינופית בענף הבנקאות הקמעונאית

הניתוח נעשה על פי עדכוני בנק ישראל – ללא סניפי עסקים, צבאי, עובדי מדינה, שלוחות בתי אבות, משכנתאות ותושבי חוץ – נכון לסוף 2016.

 סה"כ ישנם בארץ כ- 1,000 סניפי בנק המשרתים את המגזר הקמעונאי.

הפריסה הסינופית הנוכחית של המערכת הבנקאית מספקת כיסוי גיאוגרפי הולם לכ- 70% מכלל האוכלוסייה הרלבנטית (גילאי 15 ומעלה).

שנת 2016 התאפיינה בהתחזקות המגמה של צמצום ומיזוג סניפים. מתחילת השנה מוזגו 56 סניפים ונפתחו 15 סניפים בלבד.

 בעוד שכ- 68% מהסניפים שמוזגו הנם באזור המרכז ובעיקר באזורים במדד כלכלי חברתי בינוני-גבוה, מרבית הסניפים שנפתחו הנם בפריפריה ובמגזר הערבי.

  • מרבית הסגירות הן בקרב המגזר הכללי: נסגרו 5 סניפים בלבד באזורים בהם יש דומיננטיות
    למגזר החרדי וסניף אחד בלבד נסגר במגזר הערבי, בנצרת.
  • 13 מהסניפים שנסגרו הנם סניפים חדשים יחסית שנפתחו החל משנת 2010.
  • בנק מזרחי טפחות לא סגר סניפים בשנה האחרונה ואף ממשיך במגמת הצמיחה עם פתיחת 6 סניפים חדשים.
  • בנק הפועלים פתח 4 סניפים (מתוכם 2 סניפי דיגיטל), בנק לאומי 3 סניפים ובנק אוצר החייל 2 סניפים.
  • 5 סניפים נפתחו במגזר הערבי, 2 במגזר החרדי.
ההשלכות של פתיחות וסגירות הסניפים על האוכלוסייה

מבוסס על מודל מרחבי המגדיר את כיסוי אוכלוסייה – אחוז התושבים שבקרבתם נמצא סניף בנק.

 כיום, כ- 71% מהתושבים ברמה ארצית נחשפים לסניף בנק באזור הזיקה שלהם.

השינויים אינם כה משמעותיים בהשוואה לשנת 2015 ו"פגעו" רק בכ- 1% מהאוכלוסייה, שכן רוב המיזוגים התרחשו באזורים אשר מראש היו רווים בסניפים.

 כיסוי אוכלוסייה לפי מגזר

למרות הסגירות המרובות, בקרב המגזר הכללי הייתה ירידה של 1% בלבד באחוז הכיסוי.

לעומת זאת – במגזר הערבי אין שינוי מהותי באחוז הכיסוי – סניפי הבנק שנפתחו במגזר, נפתחו בישובים בהם היו סניפים קיימים – המשמעות הינה שהתחרות גברה במגזר ולא החשיפה.

 במגזר החרדי ישנה ירידה של כ- 2.5%  באחוז הכיסוי לאור סגירה של מרכנתיל בהר נוף.

  כיסוי אוכלוסייה – לפי מדד חברתי כלכלי

 כיום, כ- 71% מהתושבים ברמה ארצית נחשפים לסניף בנק באזור הזיקה שלהם, ירידה של 1% לעומת השנה שעברה.

במדד כלכלי חברתי גבוה וגבוה מאוד הייתה ירידה של 1.5% בכיסוי.

רוצה לדעת כשיש פוסט חדש בבלוג?

להרשמה השאירו כתובת מייל כאן

מאמרים אחרונים

מדד נגישות לשירותי חירום

במצב הנוכחי, והן בשגרה, אנו מחוייבים להיערך תמיד למצבי חירום, וזמן הגעת הכוחות למקום האירוע עשוי להיות קריטי. לכן פיתחנו בפוינטס, מדד חדש המאפשר...

    השאירו פרטים ונחזור אליכם